mariejohlbring

Äntligen!

Kategori: Allmänt

Idag har jag och Julia anlänt på Tre klöver hemmet i Ljungskile vid Bohusläns kust. Fantastiskt vackert här!!:) Julia fick nog bästa sviten med havsutsikt. Se den underbara bilden, tagen från Julias balkong:)
Vi har väntat på detta och nu äntligen är vi här med spänd förväntan..
Första mötet med sjuksyster Malin kändes oerhört bra när hon pratar om hur fantastisk hjärnan är som aldrig slutar att läka sig efter en skada. Hjärnan är det bäst läkande organet vi människor har.. :) tro ni man blir glad?!
Hon berättar och förklarar att en om man har en skadad del i hjärnan och har förlorat funktioner, så är hjärnan så fenomenal att av mycket olika stimulans i lagom dos söker hjärnan upp nya kanaler och söker sig förbi den skadade delen för att laga sig, men det tar tid! Efteråt kan man inte sätta fingret på vilket som egentligen gjorde att det fungerar igen, det ena ger det andra och rätt va det är så har funktionen återhämtat sig eller till viss del!
Kom ihåg det om någon i er närhet drabbas av någon form av hjärnskada bli inte rädda och vänd ryggen, utan finns kvar där, stötta och stimulera på olika sätt. våga välja att hjälpa en människa tillbaka till ett liv igen❤
Det märks inte på en gång det du ger personen i form av stimulans men det genererar till det! Glöm ej detta! ❤

https://cdn2.cdnme.se/1829574/6-3/pic_521530f29606ee473651ada7.jpg">https://cdn1.cdnme.se/1829574/6-3/pic_521530f29606ee473651ada7.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/1829574/6-3/pic_52153108e087c371c3c80dca.jpg">https://cdn3.cdnme.se/1829574/6-3/pic_52153108e087c371c3c80dca.jpg" class="image">

Kommentarer

  • Maria Uddh säger:

    Hoppas Treklövern är ett bra ställe och att Julia trivs! Jag har själv en lilla syster som fått en stroke och jag försöker nu ta reda på vad det finns för träningsalternativ. Ha det gott! Vänliga hälsningar Maria

    Svar: oj då, stroke är så vanligt idag och dessutom går ner i ålder. skrämmande tycker jag!Jag mötte en tjej på treklöverhemmet som var där pga att hon haft en stroke i tidig ålder, ca 30 år bara. Hon var där för andra gången efter stroken, och tyckte att treklöverhemmet har varit så bra för henne. Det är remiss dit som gäller, man får..om man får det beviljat så i flrsta hand tre veckor. Om de på hemmet anser eller önskar ha kvar deltagaren mer så ansöker dom om det under tiden man är där, som i Julias fall ville de ha kvar henne en vecka längre, så Julia stannade där i sammanlagt fyra veckor...
    Min rekommendation är att ta kontakt med ansvarig läkare för din syster och be om att få en remiss hit eller på något annat hem. Jag kan varmt rekommendera Treklöverhemmet, för det var mycket kunnig personal och de har en konsultläkare bakom sig som heter Ann Sörbo, och vad jag har hört så är hon EN av Sveriges främsta neuromedicinska läkare vi har! Julia har fått träna, kognitivt, fysiskt och socialt beteende mm . beror ju på vilka problem man har.
    Googla om Treklöverhemmet, läs och se ...helt otroligt vackert där:)
    Din syster ska vara glad som har dig, en nästående som kämpar! Det är inte lätt om man inte har närstående som hjälper till at söka , hitta det som är bäst, för inte alltid den drabbade har ork eller ens förmåga att förstå vad som är bäst.
    Kämpa på, nöj er bara med det som är bäst frö din syster och våga ifrågasätta!
    Vården hänger inte med forskningen av vad man vet om hjärnan idag. stå på er!
    Kram i massor till dig och din syster<3
    mariejohlbring.blogg.se

    2013-08-31 | 18:38:48
  • Maria Uddh säger:

    Hejsan!

    Tack för ditt svar, det värmde verkligen! Min syster är också bara 30 år..Vad härligt att höra att Treklövern varit bra för Julia och den andra flickan! Jag ska googla på Treklövern och informera min syster om vad ni berättat för mig! Min syster bor på Gotland och bor på ett habiliteringshem som heter Korpen, där bor ju mest äldre människor. Så förrutom all bra träning man får på Treklövern och andra bra ställen tror jag det skulle vara bra för min syster att träffa människor som fått stroke som yngre och se att hon inte är ensam om det. Stort tack för ditt svar och Kram till dig och Julia!

    2013-09-15 | 15:11:15
  • Maria Uddh säger:

    Hejsan!

    Tack för ditt svar, det värmde verkligen! Min syster är också bara 30 år..Vad härligt att höra att Treklövern varit bra för Julia och den andra flickan! Jag ska googla på Treklövern och informera min syster om vad ni berättat för mig! Min syster bor på Gotland och bor på ett habiliteringshem som heter Korpen, där bor ju mest äldre människor. Så förrutom all bra träning man får på Treklövern och andra bra ställen tror jag det skulle vara bra för min syster att träffa människor som fått stroke som yngre och se att hon inte är ensam om det. Stort tack för ditt svar och Kram till dig och Julia!

    Svar: :) jag har varit dålig på att blogga det senaste tyvärr:( så därför sent svar!
    Är hon bara 30 år din syster ...
    Reagerade på att din syster bor på Habilitering .. Det är stor skillnad på Habilitering och Rehabilitering !! Är hon nyskadad? Får jag lov att fråga vad hon har för problematik efter sin stroke?
    Om du inte vill svara eller tycker det är personligt så respekterar jag det! Jag har själv inget svårt att prata öppet utan är öppen som en bok och det är inte alla som är:)
    mariejohlbring.blogg.se

    2013-09-15 | 15:11:15
  • Maria Uddh säger:

    Hejsan!

    Du får gärna maila mig privat på min mail adress [email protected], för jag är tacksam för olika tips för som anhörig har jag mkt funderingar på vad som är bäst för min syster. Men det är ok att skriva här också, vi nämner ju inte min systers namn. Förlåt, det var jag som skrev fel jag såg nu att det heter Rehabliteringshem Korpen. Ja, min syster är bara 30 år. Hon har en vänstersidesförlamning, hon har fått i gång tal och vanlig mat..Övar nu på att gå och använda sin vänstra hand. Det jag funderar mkt på är om den rehabilitering hon får på Korpen är tillräcklig (menar inte att de är dåliga), utan om man behöver komplettera med annan form av träning som te x på Klöver hemmet eller andra ställen och hur snart man ska göra det. Min syster fick sin stroke i våras..Vänliga hälsningar Maria!

    2013-09-16 | 07:52:05
  • Din dotter säger:

    DU ÄR VÄRLDENS BÄSTA MORSA!!!<3<3<3<3<3<3

    2017-09-29 | 15:52:41
    Bloggadress: http://jullanjb.blogg.se

Kommentera inlägget här: